< Előző | Tartalom | Következő >

4.3.2 Az összes osztályra vonatkozó követelmények


4.3.2.1 Használat

4.3.2.1.1 Az ADR hatálya alá tartozó valamely anyag csak akkor szállítható rögzített tartányban (tartányjárműben), leszerelhető tartányban, battériás járműben, tankkonténerben, tartányos cserefelépítményben vagy MEG-konténerben, ha a 3.2 fejezet „A” táblázat

12 oszlopában a 4.3.3.1.1 vagy a 4.3.4.1.1 pont szerinti valamely tartánykódra hivatkozás szerepel.

4.3.2.1.2 Az előírt tartány, battériás jármű és MEG-konténer típus a 3.2 fejezet „A” táblázat 12 oszlopában egy kód formájában van megadva. Az itt megjelenő azonosító kód meghatározott sorrendben betűkből, ill. betűkből és számokból áll. A négy részes kód magyarázata a 4.3.3.1.1 pontban található, ha a szállítandó anyag a 2 osztályba tartozik, illetve a 4.3.4.1.1 pontban, ha a szállítandó anyag az 1, vagy a 3 – 9 osztályba5) tartozik.

4.3.2.1.3 A 4.3.2.1.2 pont szerint előírt tartány típus az a típus, amely a legkevésbé szigorú gyártási követelményeknek felel meg, amelyek a szóban forgó anyag esetében még elfogadhatók. Ha ebben a fejezetben vagy a 6.8 fejezetben nincs más előírva, lehetséges olyan tartány használata is, amelynek kódja nagyobb tervezési nyomást ír elő, ill. a töltő és ürítő nyílásokra vagy a biztonsági szelepekre, szerkezetekre szigorúbb előírást tartalmaz (a 2 osztályra vonatkozóan lásd a 4.3.3.1.1, a 3 – 9 osztályra a 4.3.4.1.1 pontot).

4.3.2.1.4 Bizonyos anyagok esetében a tartányokra, a battériás járművekre, ill. MEG- konténerekre kiegészítő előírások is vonatkoznak, amelyeket a 3.2 fejezet „A” táblázat 13 oszlopa különleges előírások formájában tartalmaz.

4.3.2.1.5 A tartányokat, a battériás járműveket és a MEG-konténereket csak olyan veszélyes anyagokkal szabad megtölteni, amelyekre a 6.8.2.3.2 pont szerint engedélyezve vannak, és amelyek a tartány anyagával, a tömítésekkel, a szerelvényekkel és a védőbevonattal érintkezve nem léphetnek veszélyes reakcióba (a veszélyes reakciókat lásd az 1.2.1 szakaszban), nem hozhatnak létre veszélyes terméket, vagy nem gyöngíthetik jelentősen a tartány anyagát 6).

4.3.2.1.6 A veszélyes anyagokhoz használt tartányokban nem szabad élelmiszereket szállítani, kivéve, ha a közegészségügyi szempontból káros következmények megelőzéséhez szükséges intézkedéseket megtették.

4.3.2.1.7 A tartány-vizsgálati könyvet (gépkönyvet) a tulajdonosnak vagy az üzemben tartónak kell őriznie, és a könyv dokumentumait az illetékes hatóság kérésére be kell tudnia mutatni. A tartány-vizsgálati könyvet (gépkönyvet) a tartány teljes élettartama alatt vezetni kell, és a tartány használatból való kivonása után még 15 hónapig meg kell őrizni.

Ha a tartány élettartama alatt bármikor megváltozik a tulajdonos vagy az üzemben tartó, a tartány-vizsgálati könyvet (gépkönyvet) az új tulajdonosnak, ill. üzemben tartónak haladéktalanul át kell adni.

A tartány időszakos, ill. soron kívüli vizsgálatakor a 6.8.2.4.5 és a 6.8.3.4.18 pontok szerinti próbákat, ellenőrzéseket és vizsgálatokat végző vizsgáló szervezet rendelkezésére kell bocsátani a tartány-vizsgálati könyv, ill. minden szükséges dokumentum másolatát.


4.3.2.2 Töltési fok

4.3.2.2.1 Folyékony anyagok környezeti hőmérsékleten való szállítására használt tartányoknál a következő töltési fokokat nem szabad túllépni:

a) egyéb veszélyeket (pl. mérgezést, marást) nem jelentő gyúlékony anyagok, környezetre veszélyes anyagok, gyúlékony, környezetre veszélyes anyagok esetén légző-berendezéssel vagy biztonsági szeleppel felszerelt tartányoknál (akkor is, ha a szelep előtt hasadótárcsa van):

1OO

a töltési fok = a befogadóképesség


image

1 + a (SO - tF)

%-a;


image

5) Kivételt képeznek az 1, az 5.2 és a 7 osztály anyagainak szállítására szolgáló tartányok (lásd a 4.3.4.1.3 pontot).

6) Szükség esetén az anyag gyártójával és az illetékes hatósággal kell konzultálni annak megítéléséhez, hogy az anyag a tartány, a battériás jármű vagy a MEG-konténer anyagával összeférhető-e.

b) mérgező vagy maró anyagok esetén (akár gyúlékonyak vagy környezetre veszélyesek, akár nem) légző-berendezéssel vagy biztonsági szeleppel felszerelt tartányoknál (akkor is, ha a szelep előtt hasadótárcsa van):

98

a töltési fok = a befogadóképesség


image

1 + a (SO - tF)

%-a;

c) gyúlékony anyagok, környezetre veszélyes anyagok és az enyhén mérgező vagy gyengén maró anyagok esetén (akár gyúlékonyak vagy környezetre veszélyesek, akár nem) légmentesen zárt, biztonsági szelep nélküli tartányoknál:


a töltési fok = a befogadóképesség

97

image

1 + a (SO - tF)


%-a;

d) nagyon mérgező vagy mérgező, erősen maró vagy maró anyagok esetén (akár gyúlékonyak vagy környezetre veszélyesek, akár nem) légmentesen zárt, biztonsági szelep nélküli tartányoknál:


a töltési fok = a befogadóképesség

9S

image

1 + a (SO - tF)


%-a.

4.3.2.2.2 Ezekben a képletekben a folyadék átlagos köbös hőtágulási együtthatóját jelenti 15

°C és 50 °C között, azaz 35 °C legnagyobb hőmérséklet-változásra. Az -t a következő képlet szerint kell kiszámítani:

image

𝑎 = d1S-dSO .

3SdSO


Az előző képletekben

d15 és d50 a folyadék sűrűsége 15°C-on, ill. 50°C-on;

tF a folyadék átlagos hőmérséklete a töltés alatt.

4.3.2.2.3 A 4.3.2.2.1 a) – d) pontban előírtak nem vonatkoznak az olyan tartányokra, amelyek a szállított anyagot a szállítás során fűtőberendezéssel 50 °C fölötti hőmérsékleten tartják. Ilyen esetben a szállítás megkezdésekor a töltési fokot úgy kell megválasztani, ill. a hőmérsékletet úgy kell szabályozni, hogy a tartány a szállítás időtartama alatt végig legfeljebb 95%-ig legyen megtöltve, és a szállítás során a hőmérséklet ne emelkedjen a töltési hőmérséklet fölé.

4.3.2.2.4 Amennyiben a folyékony állapotú anyagok, a cseppfolyósított, ill. a mélyhűtött, csepp- folyósított gázok szállítására használt tartány nincs válaszfalakkal vagy hullámtörő lemezekkel legfeljebb 7500 liter űrtartalmú rekeszekre osztva, a töltési foknak a befogadóképesség legalább 80%-ának vagy legfeljebb 20%-ának kell lennie.

Ez az előírás nem vonatkozik:

azokra a folyékony anyagokra, amelyeknek a kinematikai viszkozitása 20 °C-on legalább 2680 mm2/s;

azokra az olvadékokra, amelyeknek a kinematikai viszkozitása a töltési hőmérsékleten legalább 2680 mm2/s;

az UN 1963 mélyhűtött, cseppfolyósított héliumra és az UN 1966 mélyhűtött, cseppfolyósított hidrogénre.


4.3.2.3 Üzemeltetés

4.3.2.3.1 A tartány falvastagságának a teljes használati időtartam alatt nem szabad a 6.8.2.1.17 – 6.8.2.1.21 image a 6.8.2.1.17 – 6.8.2.1.20 pontban előírt legkisebb érték alá csökkennie.

4.3.2.3.2 (fenntartva)

A tankkonténereket, ill. MEG- konténereket a szállítás során a szállító járművön úgy kell rögzíteni, hogy az oldalról és a hátulról jövő lökések vagy felborulás ellen megfelelő módon biztosítva legyenek7) a szállító jármű vagy a tankkonténer, ill. MEG-konténer berendezései által. Ha a tankkonté- nerek, ill. MEG-konténerek, beleértve az üzemi szerelvényeket is, úgy vannak kialakítva, hogy a lökéseknek és a felborulásnak ellenállnak, akkor nem szükséges azokat ilyen módon biztosítani.

image

4.3.2.3.3 Megfelelő intézkedéseket kell tenni a gázok és gőzök veszélyes mennyiségben történő kiszabadulásának megakadályozására a tartányok, battériás járművek, ill. MEG-konténerek töltése és ürítése alatt. A tartányt, battériás járművet és MEG- konténert úgy kell lezárni, hogy tartalma ellenőrizhetetlenül ne juthasson a szabadba. Az alsó ürítésű tartány nyílásait csavarmenetes dugóval, vakkarimával vagy más, ugyanilyen hatékonyságú szerkezettel kell lezárni. A töltőnek a töltés után biztosítania kell, hogy a tartány, battériás jármű és MEG-konténer zárószerkezetei zártak és tömítettek legyenek, ugyanez vonatkozik a merülőcső tetején levő zárószerkezetekre is.

4.3.2.3.4 Abban az esetben, ha több, egymás mögött elhelyezett zárószerkezet van, legelőször a betöltött anyaghoz legközelebb esőt kell elzárni.

4.3.2.3.5 A szállítás alatt a tartány külsején nem lehet a betöltött anyagból semmilyen veszélyes maradék.

4.3.2.3.6 Egymással veszélyesen reagáló anyagokat nem szabad a tartányok szomszédos kamráiban szállítani.

Szállíthatók azonban egymással veszélyesen reagáló anyagok a tartányok szomszédos kamráiban akkor, ha ezeket a kamrákat a tartányfallal azonos vagy nagyobb vastagságú fal választja el egymástól, illetve, ha a rakott kamrákat üres tér vagy üres kamra választja el.

4.3.2.3.7 A rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok, battériás járművek, tankkonténerek, tartányos cserefelépítmények és MEG-konténerek a 6.8.2.4.2, a 6.8.2.4.3, a 6.8.3.4.6 és a 6.8.3.4.12 pontban előírt vizsgálatra meghatározott időpont után nem tölthetők meg és nem adhatók át szállításra.

A következő vizsgálatra meghatárott időpont előtt megtöltött rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok, battériás járművek, tankkonténerek, tartányos cserefelépítmények és MEG-konténerek azonban tovább szállíthatók:

a) legfeljebb egy hónapig a vizsgálatra meghatározott időpont után, ha az esedékes vizsgálat a 6.8.2.4.2, a 6.8.3.4.6 a) és a 6.8.3.4.12 pont szerinti időszakos vizsgálat;

image

b) hacsak az illetékes hatóság másként nem rendelkezik a veszélyes anyag ártalmatlanítására (megfelelő elhelyezésére) vagy újrahasznosítására történő visszaszállítása céljából a vizsgálatra meghatározott időpont után legfeljebb három hónapig, ha az esedékes vizsgálat a 6.8.2.4.2, a 6.8.3.4.6 a) és a

6.8.3.4.12 pont szerinti időszakos vizsgálat. Ezt a mentességet a fuvarokmányba be kell jegyezni;


image

7) A tartány védelmének példái:

– az oldalirányú védelem állhat pl. hosszanti tartórudakból, amelyek a tartány két hosszanti oldala középvonalában vannak;

– a felborulás elleni védelem állhat pl. erősítőgyűrűkből vagy a keretre erősített keresztrudakból;

– a hátulról jövő lökések elleni védelem lehet pl. lökhárító vagy ütközőkeret.

c) legfeljebb három hónapig a vizsgálatra meghatározott időpont után, ha az esedékes vizsgálat a 6.8.2.4.3, a 6.8.3.4.6 b) és a 6.8.3.4.12 pont szerinti közbenső vizsgálat.

4.3.2.4 Üres, tisztítatlan tartányok, battériás járművek és MEG-konténerek Megjegyzés: Az üres, tisztítatlan tartányokra, battériás járművekre és MEG-

konténerekre a 4.3.5 szakasz TU1, TU2, TU4, TU16 és TU35 különleges előírás vonatkozik.

4.3.2.4.1 A szállítás alatt a tartány külsején nem maradhat a betöltött anyagból semmilyen veszélyes maradék.

4.3.2.4.2 Az üres, tisztítatlan tartányokat, battériás járműveket, ill. MEG-konténereket csak úgy szabad szállításra felvenni, ha ugyanúgy vannak lezárva és ugyanolyan tömítettek, mintha töltve lennének.

4.3.2.4.3 Ha az üres, tisztítatlan tartányok, battériás járművek és MEG-konténerek nincsenek ugyanúgy lezárva és nem ugyanolyan tömítettek, mintha töltve lennének és ezért nem felelnek meg az ADR előírásainak, a megfelelő biztonságot szem előtt tartva, a legközelebbi alkalmas helyre szállíthatók, ahol a tisztítás vagy javítás elvégezhető.

A biztonság megfelelőnek tekinthető, ha megtették a szükséges intézkedéseket ahhoz, hogy az ADR előírásainak megfelelő biztonságot érjenek el, és a veszélyes áruk ellenőrzés nélkül ne jussanak a szabadba.

4.3.2.4.4 Az üres, tisztítatlan rögzített tartányok (tartányjárművek), leszerelhető tartányok, battériás járművek, tankkonténerek, tartányos cserefelépítmények és MEG- konténerek a 6.8.2.4.2 és a 6.8.2.4.3 pontban meghatározott időköz eltelte után is szállíthatók a vizsgálat végrehajtása céljából.