< Előző | Tartalom | Következő >
7.1.7.4 Hőmérséklet-szabályozással történő szállítás
7.1.7.4.1 Az előírt hőmérséklet fenntartása a hőmérséklet-szabályozással stabilizált anyagok biztonságos szállításának alapvető feltétele. Ehhez általában a következők szükségesek:
a) berakodás előtt a szállítóegység alapos szemrevételezése;
b) az útmutatások a fuvarozó számára a hűtőrendszer működésére vonatkozóan, beleértve a menet során a hűtőközeg beszerzésére rendelkezésre álló helyek felsorolását;
c) a szabályozás megszűnése esetén követendő eljárások megadása;
d) az üzemi hőmérsékletek rendszeres ellenőrzése; és
e) tartalék hűtőrendszer vagy pótalkatrészek biztosítása.
7.1.7.4.2 A hűtőrendszer ellenőrző és hőmérséklet-érzékelő szerkezeteinek könnyen hozzáférhetőnek kell lenniük és minden elektromos csatlakozásnak időjárásállónak kell lennie. A légtér hőmérsékletét az áruszállító egységen belül két egymástól független érzékelővel kell mérni és ezek adatait úgy kell rögzíteni, hogy minden hőmérséklet-változás könnyen észlelhető legyen. A hőmérsékletet négy-hat óránként kell ellenőrizni és feljegyezni. Ha a szállított anyag szabályozási hőmérséklete kisebb, mint +25 °C, akkor az áruszállító egységet el kell látni a hűtőrendszertől független energiaforrású fény és hang vészjelző készülékkel, amit úgy kell beállítani, hogy a szabályozási hőmérsékleten vagy az alatt működésbe lépjen.
7.1.7.4.3 Amennyiben a szállítás alatt a hőmérséklet meghaladja a szabályozási hőmérsékletet, azonnal riasztási eljárást kell kezdeményezni, beleértve a hűtőberendezés esetleges javítását vagy a hűtőkapacitás növelését (pl. szilárd vagy folyékony hűtőközeg hozzáadásával). Gyakran kell ellenőrizni a hőmérsékletet és a vészhelyzetben teendő intézkedésekre fel kell készülni. Amennyiben a vészhőmérsékletet elérték, a vészeljárásokat meg kell indítani.
7.1.7.4.4 Egy adott hőmérséklet-szabályozási mód alkalmassága a szállításhoz számos tényező, pl. a következők függvénye:
a) a szállítandó anyag(ok) szabályozási hőmérséklete;
b) a szabályozási hőmérséklet és a várható környezeti hőmérséklet közötti különbség;
c) a hőszigetelés hatékonysága;
d) a szállítás időtartama; és
e) az út során a késésre beszámított biztonsági tartalék.
7.1.7.4.5 A szabályozási hőmérséklet túllépésének elkerülésére alkalmas módszerek növekvő hatékonysági sorrendben a következők:
a) Jármű, konténer, csomagolóeszköz vagy egyesítőcsomagolás hőszigeteléssel, feltéve, hogy az anyag(ok) kezdeti hőmérséklete elég alacsony a szabályozási hőmérséklethez viszonyítva.
b) Jármű, konténer, csomagolóeszköz vagy egyesítőcsomagolás hőszigeteléssel és hűtőközeges rendszer, feltéve, hogy:
i) elfogadható mértékű késésre is számítva megfelelő mennyiségű, nem gyúlékony hűtőközeget (pl. cseppfolyósított nitrogént vagy szárazjeget) visznek, vagy a hűtőközeg utánpótlását biztosítják;
ii) cseppfolyósított oxigént vagy levegőt nem használnak hűtőközegként;
iii) a hűtőhatás még akkor is egyenletes, ha a hűtőközeg túlnyomó része felhasználásra került; és
iv) a szállítóegységbe való belépés előtti szellőztetés szükségességére a szállítóegység ajtaján vagy ajtóin levő felirat egyértelműen figyelmeztet.
c) Jármű vagy konténer hőszigeteléssel és egyszerű gépi hűtőrendszer, feltéve, hogy azoknál az anyagoknál, amelyek lobbanáspontja alacsonyabb, mint a vészhőmérséklet + 5 °C, az anyagok gyúlékony gőzei meggyulladásának megakadályozására robbanásbiztos (EEx IIB T3) elektromos szerelvényeket használnak a hűtőkamrában.
d) Jármű vagy konténer hőszigeteléssel és kombinált gépi hűtésű és hűtőközeges rendszer, feltéve, hogy:
i) a két rendszer egymástól független; és
ii) az előző b) és c) pont követelményei teljesülnek.
e) Jármű vagy konténer hőszigeteléssel és kettős gépi hűtőrendszer, feltéve, hogy:
i) eltekintve az integrált tápegységtől, a két rendszer egymástól független;
ii) mindegyik rendszer egyedül is képes a hőmérséklet megfelelő szabályozásának fenntartására; és
iii) azoknál az anyagoknál, amelyek lobbanáspontja alacsonyabb, mint a vész- hőmérséklet + 5 °C, az anyagok gyúlékony gőzei meggyulladásának meg- akadályozására robbanásbiztos (EEx IIB T3) elektromos szerelvényeket használnak a hűtőkamrában.
7.1.7.4.6 A 7.1.7.4.5 d) és e) pontban leírt módszer minden szerves peroxidhoz, önreaktív anyaghoz és polimerizálódó anyaghoz használható.
A 7.1.7.4.5 c) pontban leírt módszer a C, a D, az E és az F típusú szerves peroxidokhoz és önreaktív anyagokhoz használható, és ha a szállítás során a várható legnagyobb környezeti hőmérséklet 10 °C-nál nagyobb mértékben nem haladja meg a szabályozási hőmérsékletet, akkor a B típusú szerves peroxidokhoz és önreaktív anyagokhoz, valamint polimerizálódó anyagokhoz is.
A 7.1.7.4.5 b) pontban leírt módszer a C, a D, az E és az F típusú szerves peroxidokhoz és önreaktív anyagokhoz, valamint polimerizálódó anyagokhoz használható akkor, ha a szállítás során a várható legnagyobb környezeti hőmérséklet 30 °C-nál nagyobb mértékben nem haladja meg a szabályozási hőmérsékletet.
A 7.1.7.4.5 a) pontban leírt módszer a C, a D, az E és az F típusú szerves peroxidokhoz és önreaktív anyagokhoz, valamint polimerizálódó anyagokhoz használható akkor, ha a szállítás során a várható legnagyobb környezeti hőmérséklet legalább 10 °C-kal alacsonyabb, mint a szabályozási hőmérséklet.
7.1.7.4.7 A veszélyes anyagok hőmérséklet-szabályozással történő szállítására szolgáló
hőszigetelt, hűtött vagy hűtőgépes konténereknek a következő feltételeknek kell
megfelelniük:
a) a hőszigetelt konténer együttes hőátadási együtthatója nem haladhatja meg a 0,4 W/(m2·K) értéket;
b) a hűtőközeg nem lehet gyúlékony; és
c) ha a konténerek szellőzőnyílással vagy szellőző szelepekkel vannak ellátva,
kellő óvatossággal kell eljárni, hogy a szellőzőnyílások vagy a szellőző szelepek
ne csökkentsék a hűtést.
Ha az anyagot hőszigetelt, hűtött vagy hűtőgépes járműben kell szállítani, a járműnek
ki kell elégítenie a 9.6 fejezet előírásait.
7.1.7.4.8 Ha az anyag hűtőközeggel megtöltött védőcsomagolásban van, akkor fedett vagy ponyvás járműbe, ill. zárt vagy ponyvás konténerbe kell rakni. A fedett járműveket, ill. a zárt konténereket megfelelően szellőztetni kell. A ponyvás járműveket és konténereket fel kell szerelni oldalfalakkal és hátsó fallal. A ponyvákat vízhatlan és lángmentesített anyagból kell készíteni.