< Előző | Tartalom | Következő >

6.8.3.3 Típusvizsgálat és típusjóváhagyás

Nincs különleges előírás.

6.8.3.4 Vizsgálatok


6.8.3.4.1 Minden hegesztett tartány anyagát, kivéve azokat a palackokat, nagypalackokat, gázhordókat és a palackkötegek palackjait, amelyek battériás jármű, ill. MEG- konténer elemei, a 6.8.5 szakaszban előírt módszerrel kell megvizsgálni.


6.8.3.4.2 A próbanyomásra vonatkozó alapkövetelményeket a 4.3.3.2.1 – 4.3.3.2.4 pont tartalmazza, és a legkisebb próbanyomások a 4.3.3.2.5 pontban a gázok és gázkeverékek táblázatában találhatók.


6.8.3.4.3 Az első folyadéknyomás-próbát a hőszigetelés felhelyezése előtt kell végrehajtani. Ha a tartányt, szerelvényeit, a csővezetéket és az egyéb szerelvényeket külön-külön vizsgálták, akkor a tartányt összeszerelés után kell a tömörségi próbának alávetni.


6.8.3.4.4 A tömegre töltött sűrített gázok, valamint a cseppfolyósított gázok és az oldott gázok szállítására használt minden egyes tartány űrtartalmát a vizsgáló szervezet felügyelete mellett a víztöltet tömegének vagy térfogatának mérésével kell megállapítani; az űrtartalom-meghatározás mérési hibája legfeljebb 1% lehet. A tartány méretei alapján számítással való megállapítás tilos. A 4.1.4.1 bekezdés P200 és P203 csomagolási utasításában, valamint a 4.3.3.2.2 és a 4.3.3.2.3 pontban foglaltaknak megfelelő, legnagyobb megengedett töltést a vizsgáló szervezetnek kell megállapítani.


6.8.3.4.5 A hegesztési varratokat a 6.8.2.1.23 pontban a = 1,0 tényezőhöz tartozó előírásoknak megfelelően kell vizsgálni.


6.8.3.4.6 A mélyhűtött, cseppfolyósított gázok szállítására használt tartányoknál:


a) a 6.8.2.4.2 pont követelményeitől eltérően az időszakos vizsgálatot legfeljebb


image

hat évvel nyolc évvel


az üzembe helyezés előtti vizsgálat után és azt követően legfeljebb 12 évenként kell végrehajtani;


b) a 6.8.2.4.3 pont követelményeitől eltérően minden időszakos vizsgálat után legfeljebb hat évvel közbenső vizsgálatot kell végrehajtani.


6.8.3.4.7 Vákuumszigeteléssel ellátott tartányoknál a belső állapot ellenőrzését és a folyadéknyomás-próbát a vizsgáló szervezet beleegyezésével tömörségi próbával és a vákuum mérésével lehet helyettesíteni.


6.8.3.4.8 Ha a mélyhűtött, cseppfolyósított gázok szállítására használt tartányokon az időszakos vizsgálat során nyílásokat vágnak, a használatbavétel előtt a tartány használhatóságát (légmentes zárását) biztosító visszahegesztés módját a vizsgáló szervezetnek kell engedélyeznie.


6.8.3.4.9 A gázok szállítására használt tartányok tömörségi próbáját legalább a következő nyomással kell végezni:

a sűrített, a cseppfolyósított, ill. az oldott gázoknál a próbanyomás 20%-a;

a mélyhűtött, cseppfolyósított gázoknál a legnagyobb üzemi nyomás 90%-a.

image

Megtartási idő a mélyhűtött, cseppfolyósított gázokat szállító tankkontéreknél

6.8.3.4.10 A referencia megtartási időt a mélyhűtött, cseppfolyósított gázt szállító tankkonténerre a következők alapján kell kiszámítani:

a) a szigetelőrendszer 6.8.3.4.11 pont szerint meghatározott hatékonysága;

b) a nyomáshatároló eszköz(ök) legkisebb nyitónyomása;

c) a kezdeti töltési körülmények;

d) 30°C feltételezett környezeti hőmérséklet;

e) a szállítandó mélyhűtött, csepp- folyósított gáz fizikai tulajdonságai.


image

6.8.3.4.11 A szigetelőrendszer hatékonyságát (hőfelvétel wattban) a tankkonténer

típusvizsgálata során kell meghatá- rozni. Ennek a vizsgálatnak a követke- zők egyikéből kell állnia:

a) állandó nyomáson (pl. atmoszferikus nyomáson) végzett próba, amely során a mélyhűtött, cseppfolyósított gáz veszteségét mérik meghatározott idő alatt; vagy

b) zárt rendszerű próba, amelynek során a tartányban a nyomás növekedését mérik meghatározott idő alatt.

Az állandó nyomáson végzett próbánál az atmoszferikus nyomás változásait figyelembe kell venni. Mindkét próbánál korrekciót kell végezni a környezeti hőmérsékletnek a feltéte- lezett 30 °C-os referencia környezeti hőmérséklettől való eltérése miatt.

Megjegyzés: Az ISO 21014.2006

„Mélyhűtő tartályok – A mélyhűtő szigetelés hatékonysága” c. szabvány tartalmazza a mélyhűtő tartály szigetelése hatékonyságának megha- tározási módszereit és a megtartási idő számításának módszerét.

Battériás járművek és MEG-konténerek vizsgálata

6.8.3.4.12 A battériás járművek és MEG-konténerek elemeit és szerelvényeit együtt vagy külön- külön az első üzembe helyezés előtt vizsgálatnak kell alávetni (üzembe helyezés előtti vizsgálat). Ezt követően az olyan battériás járműveket, ill. MEG-konténereket, amelyek elemei tartályok, legalább ötévenként kell vizsgálatnak alávetni. Az olyan battériás járműveket, ill. MEG-konténereket, amelyek elemei tartányok, a 6.8.2.4.2 és

6.8.2.4.3 pont szerint kell vizsgálatnak alávetni. Függetlenül az utolsó időszakos vizsgálat időpontjától, soron kívüli vizsgálatot kell végezni, ha a 6.8.3.4.16 pont szerint erre szükség van.

6.8.3.4.13 Az üzembe helyezés előtti vizsgálatnak magában kell foglalnia:

annak ellenőrzését, hogy a tartány megfelel-e a jóváhagyott mintapéldánynak;

a szerkezeti jellemzők ellenőrzését;

a belső és a külső állapot vizsgálatát;

a folyadéknyomás-próbát18) a 6.8.3.5.10 pontban előírt táblán feltüntetett próba- nyomással végrehajtva;

a tömörség vizsgálatát a legnagyobb üzemi nyomáson; és

a szerelvények megfelelő működésének ellenőrzését.

Ha a nyomáspróbát az egyes elemeken és szerelvényeiken külön-külön végezték, a tömörségi próbát összeszerelt állapotban kell végrehajtani.

6.8.3.4.14 A palackokat, a nagypalackokat, a gázhordókat és a palackkötegeket alkotó palackokat a 4.1.4.1 bekezdés P200 és P203 csomagolási utasítása szerint kell vizsgálni.

A battériás jármű, ill. MEG-konténer gyűjtőcső rendszere próbanyomásának ugyan- akkorának kell lennie, mint a battériás jármű, ill. MEG-konténer elemeinek a próbanyomása. A gyűjtőcső rendszer folyadéknyomás-próbája vízzel vagy az illetékes hatóság hozzájárulásával más folyadékkal vagy gázzal is végezhető. E követelménytől eltérően az UN 1001 oldott acetilén szállítására használt battériás jármű, ill. MEG-konténer gyűjtőcső rendszer próbanyomásának legalább 30 MPa-nak (300 bar-nak) kell lennie.

6.8.3.4.15 Az időszakos vizsgálatnak a legnagyobb üzemi nyomással végzett tömörségi próbából és a szerkezet, az elemek és az üzemi szerelvények szétszerelés nélküli külső szemrevételezéséből kell állnia. Az elemeket és a csővezetéket a 4.1.4.1 bekezdés P200 csomagolási utasításában meghatározott időszakonként a 6.2.1.6, ill.

6.2.3.5 bekezdés követelményei szerint kell vizsgálni. Ha a nyomáspróbát az egyes elemeken és szerelvényeiken külön-külön végezték, a tömörségi próbát összeszerelt állapotban kell végrehajtani.

6.8.3.4.16 Soron kívüli vizsgálatot szükséges végezni, ha a battériás jármű, ill. MEG-konténer sérült, rozsdás, szivárog, vagy bármely más körülmény a battériás jármű, ill. MEG- konténer sértetlenségét befolyásolhatja. A soron kívüli vizsgálatnak, ill. az elemek esetleg szükséges szétszerelésének mértékét az határozza meg, hogy a battériás jármű, ill. MEG-konténer mennyire sérült vagy hibás. A soron kívüli vizsgálatnak azonban legalább a 6.8.3.4.17 pont szerintiekre kell kiterjednie.


6.8.3.4.17 A vizsgálat során biztosítani kell, hogy:

a) külsőleg ellenőrizzék az elemeket, hogy nincs rajtuk rozsda, kipattogzás, kopás, horpadás, torzulás, hegesztési hiba vagy bármi más (pl. szivárgás), ami miatt a battériás jármű, ill. MEG-konténer szállítása nem lenne biztonságos;

b) ellenőrizzék a csővezetéket, a szelepeket és a tömítéseket, hogy nincs rajtuk rozsda, sérülés vagy bármi más (pl. szivárgás), ami miatt a battériás jármű, ill. MEG-konténer töltése, ürítése vagy szállítása nem lenne biztonságos;

c) a csőkarima csatlakozásoknál és vakkarimáknál a hiányzó vagy laza csavarokat vagy csavaranyákat pótolják, ill. meghúzzák;

d) minden biztonsági szerkezet és szelep mentes a korróziótól, deformációtól és minden olyan sérüléstől vagy meghibásodástól, ami megakadályozhatja normális működését. A távműködtetésű zárószerkezeteket és az önzáró szelepeket ki kell próbálni, hogy megfelelően működnek-e;



18) Különleges esetekben, ha az illetékes hatóság hozzájárul, a folyadéknyomás-próba gázzal, ha a vizsgáló szervezet hozzájárul vízen kívül más folyadékkal is elvégezhető, amennyiben ez az eljárás nem veszélyes.

e) az előírt jelölések a battériás járművön, ill. a MEG-konténeren olvashatóak, és a vonatkozó követelményeknek megfelelnek; és

f) a battériás jármű, ill. MEG-konténer váz- és tartószerkezete, ill. emelésre szolgáló berendezései megfelelő állapotban vannak.


6.8.3.4.18 A 6.8.3.4.12 – 6.8.3.4.17 pont szerinti vizsgálatokat, ellenőrzéseket és próbákat a vizsgáló szervezetnek kell végeznie, és e műveletek eredményéről tanúsítványt kell kiadnia, még akkor is, ha a vizsgálat negatív eredménnyel járt. A tanúsítványban – a

6.8.2.3.2 ponttal összhangban – hivatkozni kell azon anyagok felsorolására, amelyek szállítására a battériás járművet, ill. a MEG-konténert jóváhagyták.


Minden egyes megvizsgált tartány, battériás jármű, ill. MEG-konténer tartány- vizsgálati könyvéhez (gépkönyvéhez) csatolni kell a tanúsítvány másolatát (ld. a

4.3.2.1.7 pontot).


6.8.3.5 Jelölés


6.8.3.5.1 A 6.8.2.5.1 pontban előírt fémtáblán vagy a tartány falán – ha a fal úgy van megerősítve, hogy a tartány szilárdságát nem csökkenti – a következő kiegészítő adatokat kell feltüntetni beütéssel vagy más hasonló módon.

6.8.3.5.2 Csak egyféle anyag szállítására használt tartányokon:

a gáz helyes szállítási megnevezését, ezenkívül az m.n.n. tételek alá sorolt gázoknál a műszaki megnevezést19).

Ezt a jelölést ki kell egészíteni:

térfogatra (nyomásra) töltött, sűrített gázok szállítására használt tartányok esetében a 15 °C-on a tartányra megengedett legnagyobb töltési nyomással; és

a tömegre töltött, sűrített gázok, valamint a cseppfolyósított, a mélyhűtött, csepp- folyósított és az oldott gázok szállítására használt tartányok esetében a legnagyobb megengedett töltési tömeggel kg-ban és a töltési hőmérséklettel, ha az –20 °C alatt van.

6.8.3.5.3 Többféle anyag szállítására használható (többcélú) tartányokon:

a tartányra engedélyezett gázok helyes szállítási megnevezését és ezenkívül az

m.n.n. tételek alá tartozó gázok esetében a műszaki megnevezést.19)

Ezen kívül minden gázra meg kell adni a legnagyobb megengedett töltési tömeget kg-ban.

6.8.3.5.4 A mélyhűtött, cseppfolyósított gázok szállításához használt tartányokon:

a legnagyobb engedélyezett üzemi nyomást;

image

a referencia megtartási időt (napban vagy órában) minden egyes gázra20);

a hozzá tartozó kezdeti nyomást (túl- nyomásban, bar-ban vagy kPa-ban)20).


19) A „helyes szállítási megnevezés”, ill. – adott esetben – az „m.n.n. tétel helyes szállítási megnevezése a műszaki névvel kiegészítve” helyett a következő megnevezések is engedélyezettek:

az UN 1078 hűtőgáz, m.n.n. esetében: F1 keverék, F2 keverék, F3 keverék;

az UN 1060 metil-acetilén és propadién keverék, stabilizált esetén: P1 keverék, P2 keverék;

az UN 1965 szénhidrogén-gáz keverék, cseppfolyósított, m.n.n. esetén: A keverék, A01 keverék, A02 keverék, A0 keverék, A1 keverék, B1 keverék, B2 keverék, B keverék, C keverék. A 2.2.2.3 bekezdésben a 2F osztályozási kód alatt az UN 1965 anyaghoz fűzött 1. megjegyzésben felsorolt kereskedelmi nevek csak kiegészítésképpen használhatók;

az UN 1010 butadiének, stabilizált esetén: 1,2-butadién, stabilizált, 1,3-butadién, stabilizált;

az UN 1012 butén esetén: 1-butén, cisz-2-butén, transz-2-butén, butén keverékek.

20) A mértékegységet a szám után fel kell tüntetni.

6.8.3.5.5 A hőszigeteléssel ellátott tartányokon:

a „hőszigetelt” vagy „vákuummal hőszigetelt” feliratot.

image

6.8.3.5.6 A 6.8.2.5.2 pontban előírt adatokon kívül a következőket kell felírni (magára a tartányra vagy egy táblára):

A 6.8.2.5.2 pontban előírt adatokon kívül a következőket kell felírni (magára a tankkonténerre vagy egy táblára):

a) – a bizonyítvány szerinti (lásd a 6.8.2.3.2 pontot) tartánykódot a tartány tényleges próbanyomásával;

az „engedélyezett legalacsonyabb töltési hőmérséklet ...” feliratot;

b) ha a tartányt csak egyetlen anyag szállítására használják:

a gáz helyes szállítási megnevezését, ezenkívül az m.n.n. tételek alá sorolt gázoknál a műszaki megnevezést19);

a tömegre töltött, sűrített gázok esetében, valamint a cseppfolyósított gázok, a mélyhűtött, cseppfolyósított gázok és az oldott gázok esetében a legnagyobb megengedett töltési tömeget kg-ban;

c) ha a tartány többcélú:

a tartányra engedélyezett gázok helyes szállítási megnevezését és ezenkívül az m.n.n. tételek alá tartozó gázok esetében a műszaki megnevezést19);

ezenkívül minden gázra meg kell adni a legnagyobb megengedett töltési tömeget kg-ban;

d) ha a tartány hőszigetelt:

a „hőszigetelt” vagy „vákuummal hőszigetelt” feliratot a nyilvántartásba vevő ország egyik hivatalos nyelvén, valamint, ha ez a nyelv nem angol, francia vagy német, akkor ezen nyelvek egyikén, kivéve, ha a szállítás által érintett országok közötti megállapodások másként rendelkeznek.

6.8.3.5.7 (fenntartva)

image

6.8.3.5.8 Leszerelhető tartányokat hordozó járművek esetén ezeket az adatokat nem kell megkövetelni.

6.8.3.5.9 (fenntartva)


A battériás járművek és MEG-konténerek jelölése

6.8.3.5.10 Ellenőrzés céljából könnyen elérhető helyre minden battériás járműre és MEG- konténerre nem korrodálódó fémtáblát kell tartósan rögzíteni. A táblán beütéssel vagy bármilyen más, hasonló módon legalább a következő adatokat kell feltüntetni:

a jóváhagyás száma;

a gyártó megnevezése vagy jele;

a gyártási sorozat száma;

a gyártás éve;

a próbanyomás (túlnyomás) 20);

a tervezési hőmérséklet20) (csak akkor, ha nagyobb, mint +50 °C vagy kisebb, mint

–20 °C);

a 6.8.3.4.12 – 6.8.3.4.15 pont szerint végrehajtott első, üzembe helyezés előtti vizsgálat és a legutóbbi időszakos vizsgálat időpontja (hónap, év);

a vizsgálatokat végző vizsgáló szervezet bélyegzőlenyomata.

6.8.3.5.11 A következő adatokat magán a battériás járművön vagy egy táblán kell feltüntetni:


a tulajdonos vagy az üzemben tartó neve;

az elemek száma;

az elemek összes űrtartalma 20);

és tömegre töltött battériás járműveknél:

a saját tömeg 20);

a megengedett legnagyobb összes tömeg18).

A következő adatokat magán a MEG- konténeren vagy egy táblán kell feltüntetni:

image

a tulajdonos és az üzemben tartó neve;

az elemek száma;

az elemek összes űrtartalma 20);

a megengedett legnagyobb rakott tömeg20);

a jóváhagyási bizonyítvány szerinti tar- tánykód (lásd a 6.8.2.3.2 pontot) a MEG-konténer tényleges próbanyo- másával;

azon gázok helyes szállítási meg- nevezése (m.n.n. tétel alá sorolt gázok esetén kiegészítve a műszaki meg- nevezéssel19)), amelyek szállítására a MEG-konténert használják;

és tömegre töltött MEG-konténereknél:

a saját tömeg20).

6.8.3.5.12 A battériás jármű, ill. a MEG-konténer vázán a betöltőhely közelében elhelyezett táblán a következőket kell feltüntetni:

a sűrített gázok szállítására használt elemeknél a legnagyobb megengedett töltési nyomást20) 15 °C-on;

a gáz helyes szállítási megnevezését a 3.2 fejezet szerint és ezenkívül az m.n.n. tételek alá sorolt gázok esetében a műszaki megnevezést19);

és ezenkívül cseppfolyósított gázok esetében:

a legnagyobb megengedett töltési tömeget20) elemenként.

6.8.3.5.13 A palackokat, a nagypalackokat, a gázhordókat, valamint a palackkötegek palackjait a 6.2.2.7 bekezdés szerint kell jelöléssel ellátni. Ezeket a tartályokat egyedileg nem kell az 5.2 fejezetben előírt veszélyességi bárcákkal ellátni.

A battériás járműveket és a MEG-konténereket az 5.3 fejezet szerint kell jelölni és nagybárcával ellátni.