< Előző | Tartalom | Következő >
6.8.3.3 Típusvizsgálat és típusjóváhagyás
Nincs különleges előírás.
6.8.3.4 Vizsgálatok
6.8.3.4.1 Minden hegesztett tartány anyagát, kivéve azokat a palackokat, nagypalackokat, gázhordókat és a palackkötegek palackjait, amelyek battériás jármű, ill. MEG- konténer elemei, a 6.8.5 szakaszban előírt módszerrel kell megvizsgálni.
6.8.3.4.2 A próbanyomásra vonatkozó alapkövetelményeket a 4.3.3.2.1 – 4.3.3.2.4 pont tartalmazza, és a legkisebb próbanyomások a 4.3.3.2.5 pontban a gázok és gázkeverékek táblázatában találhatók.
6.8.3.4.3 Az első folyadéknyomás-próbát a hőszigetelés felhelyezése előtt kell végrehajtani. Ha a tartányt, szerelvényeit, a csővezetéket és az egyéb szerelvényeket külön-külön vizsgálták, akkor a tartányt összeszerelés után kell a tömörségi próbának alávetni.
6.8.3.4.4 A tömegre töltött sűrített gázok, valamint a cseppfolyósított gázok és az oldott gázok szállítására használt minden egyes tartány űrtartalmát a vizsgáló szervezet felügyelete mellett a víztöltet tömegének vagy térfogatának mérésével kell megállapítani; az űrtartalom-meghatározás mérési hibája legfeljebb 1% lehet. A tartány méretei alapján számítással való megállapítás tilos. A 4.1.4.1 bekezdés P200 és P203 csomagolási utasításában, valamint a 4.3.3.2.2 és a 4.3.3.2.3 pontban foglaltaknak megfelelő, legnagyobb megengedett töltést a vizsgáló szervezetnek kell megállapítani.
6.8.3.4.5 A hegesztési varratokat a 6.8.2.1.23 pontban a = 1,0 tényezőhöz tartozó előírásoknak megfelelően kell vizsgálni.
6.8.3.4.6 A mélyhűtött, cseppfolyósított gázok szállítására használt tartányoknál:
a) a 6.8.2.4.2 pont követelményeitől eltérően az időszakos vizsgálatot legfeljebb
hat évvel nyolc évvel
az üzembe helyezés előtti vizsgálat után és azt követően legfeljebb 12 évenként kell végrehajtani;
b) a 6.8.2.4.3 pont követelményeitől eltérően minden időszakos vizsgálat után legfeljebb hat évvel közbenső vizsgálatot kell végrehajtani.
6.8.3.4.7 Vákuumszigeteléssel ellátott tartányoknál a belső állapot ellenőrzését és a folyadéknyomás-próbát a vizsgáló szervezet beleegyezésével tömörségi próbával és a vákuum mérésével lehet helyettesíteni.
6.8.3.4.8 Ha a mélyhűtött, cseppfolyósított gázok szállítására használt tartányokon az időszakos vizsgálat során nyílásokat vágnak, a használatbavétel előtt a tartány használhatóságát (légmentes zárását) biztosító visszahegesztés módját a vizsgáló szervezetnek kell engedélyeznie.
6.8.3.4.9 A gázok szállítására használt tartányok tömörségi próbáját legalább a következő nyomással kell végezni:
– a sűrített, a cseppfolyósított, ill. az oldott gázoknál a próbanyomás 20%-a;
– a mélyhűtött, cseppfolyósított gázoknál a legnagyobb üzemi nyomás 90%-a.
Megtartási idő a mélyhűtött, cseppfolyósított gázokat szállító tankkontéreknél
6.8.3.4.10 A referencia megtartási időt a mélyhűtött, cseppfolyósított gázt szállító tankkonténerre a következők alapján kell kiszámítani:
a) a szigetelőrendszer 6.8.3.4.11 pont szerint meghatározott hatékonysága;
b) a nyomáshatároló eszköz(ök) legkisebb nyitónyomása;
c) a kezdeti töltési körülmények;
d) 30°C feltételezett környezeti hőmérséklet;
e) a szállítandó mélyhűtött, csepp- folyósított gáz fizikai tulajdonságai.
6.8.3.4.11 A szigetelőrendszer hatékonyságát (hőfelvétel wattban) a tankkonténer
típusvizsgálata során kell meghatá- rozni. Ennek a vizsgálatnak a követke- zők egyikéből kell állnia:
a) állandó nyomáson (pl. atmoszferikus nyomáson) végzett próba, amely során a mélyhűtött, cseppfolyósított gáz veszteségét mérik meghatározott idő alatt; vagy
b) zárt rendszerű próba, amelynek során a tartányban a nyomás növekedését mérik meghatározott idő alatt.
Az állandó nyomáson végzett próbánál az atmoszferikus nyomás változásait figyelembe kell venni. Mindkét próbánál korrekciót kell végezni a környezeti hőmérsékletnek a feltéte- lezett 30 °C-os referencia környezeti hőmérséklettől való eltérése miatt.
Megjegyzés: Az ISO 21014.2006
„Mélyhűtő tartályok – A mélyhűtő szigetelés hatékonysága” c. szabvány tartalmazza a mélyhűtő tartály szigetelése hatékonyságának megha- tározási módszereit és a megtartási idő számításának módszerét.
Battériás járművek és MEG-konténerek vizsgálata
6.8.3.4.12 A battériás járművek és MEG-konténerek elemeit és szerelvényeit együtt vagy külön- külön az első üzembe helyezés előtt vizsgálatnak kell alávetni (üzembe helyezés előtti vizsgálat). Ezt követően az olyan battériás járműveket, ill. MEG-konténereket, amelyek elemei tartályok, legalább ötévenként kell vizsgálatnak alávetni. Az olyan battériás járműveket, ill. MEG-konténereket, amelyek elemei tartányok, a 6.8.2.4.2 és
6.8.2.4.3 pont szerint kell vizsgálatnak alávetni. Függetlenül az utolsó időszakos vizsgálat időpontjától, soron kívüli vizsgálatot kell végezni, ha a 6.8.3.4.16 pont szerint erre szükség van.
6.8.3.4.13 Az üzembe helyezés előtti vizsgálatnak magában kell foglalnia:
– annak ellenőrzését, hogy a tartány megfelel-e a jóváhagyott mintapéldánynak;
– a szerkezeti jellemzők ellenőrzését;
– a belső és a külső állapot vizsgálatát;
– a folyadéknyomás-próbát18) a 6.8.3.5.10 pontban előírt táblán feltüntetett próba- nyomással végrehajtva;
– a tömörség vizsgálatát a legnagyobb üzemi nyomáson; és
– a szerelvények megfelelő működésének ellenőrzését.
Ha a nyomáspróbát az egyes elemeken és szerelvényeiken külön-külön végezték, a tömörségi próbát összeszerelt állapotban kell végrehajtani.
6.8.3.4.14 A palackokat, a nagypalackokat, a gázhordókat és a palackkötegeket alkotó palackokat a 4.1.4.1 bekezdés P200 és P203 csomagolási utasítása szerint kell vizsgálni.
A battériás jármű, ill. MEG-konténer gyűjtőcső rendszere próbanyomásának ugyan- akkorának kell lennie, mint a battériás jármű, ill. MEG-konténer elemeinek a próbanyomása. A gyűjtőcső rendszer folyadéknyomás-próbája vízzel vagy az illetékes hatóság hozzájárulásával más folyadékkal vagy gázzal is végezhető. E követelménytől eltérően az UN 1001 oldott acetilén szállítására használt battériás jármű, ill. MEG-konténer gyűjtőcső rendszer próbanyomásának legalább 30 MPa-nak (300 bar-nak) kell lennie.
6.8.3.4.15 Az időszakos vizsgálatnak a legnagyobb üzemi nyomással végzett tömörségi próbából és a szerkezet, az elemek és az üzemi szerelvények szétszerelés nélküli külső szemrevételezéséből kell állnia. Az elemeket és a csővezetéket a 4.1.4.1 bekezdés P200 csomagolási utasításában meghatározott időszakonként a 6.2.1.6, ill.
6.2.3.5 bekezdés követelményei szerint kell vizsgálni. Ha a nyomáspróbát az egyes elemeken és szerelvényeiken külön-külön végezték, a tömörségi próbát összeszerelt állapotban kell végrehajtani.
6.8.3.4.16 Soron kívüli vizsgálatot szükséges végezni, ha a battériás jármű, ill. MEG-konténer sérült, rozsdás, szivárog, vagy bármely más körülmény a battériás jármű, ill. MEG- konténer sértetlenségét befolyásolhatja. A soron kívüli vizsgálatnak, ill. az elemek esetleg szükséges szétszerelésének mértékét az határozza meg, hogy a battériás jármű, ill. MEG-konténer mennyire sérült vagy hibás. A soron kívüli vizsgálatnak azonban legalább a 6.8.3.4.17 pont szerintiekre kell kiterjednie.
6.8.3.4.17 A vizsgálat során biztosítani kell, hogy:
a) külsőleg ellenőrizzék az elemeket, hogy nincs rajtuk rozsda, kipattogzás, kopás, horpadás, torzulás, hegesztési hiba vagy bármi más (pl. szivárgás), ami miatt a battériás jármű, ill. MEG-konténer szállítása nem lenne biztonságos;
b) ellenőrizzék a csővezetéket, a szelepeket és a tömítéseket, hogy nincs rajtuk rozsda, sérülés vagy bármi más (pl. szivárgás), ami miatt a battériás jármű, ill. MEG-konténer töltése, ürítése vagy szállítása nem lenne biztonságos;
c) a csőkarima csatlakozásoknál és vakkarimáknál a hiányzó vagy laza csavarokat vagy csavaranyákat pótolják, ill. meghúzzák;
d) minden biztonsági szerkezet és szelep mentes a korróziótól, deformációtól és minden olyan sérüléstől vagy meghibásodástól, ami megakadályozhatja normális működését. A távműködtetésű zárószerkezeteket és az önzáró szelepeket ki kell próbálni, hogy megfelelően működnek-e;
18) Különleges esetekben, ha az illetékes hatóság hozzájárul, a folyadéknyomás-próba gázzal, ha a vizsgáló szervezet hozzájárul vízen kívül más folyadékkal is elvégezhető, amennyiben ez az eljárás nem veszélyes.
e) az előírt jelölések a battériás járművön, ill. a MEG-konténeren olvashatóak, és a vonatkozó követelményeknek megfelelnek; és
f) a battériás jármű, ill. MEG-konténer váz- és tartószerkezete, ill. emelésre szolgáló berendezései megfelelő állapotban vannak.
6.8.3.4.18 A 6.8.3.4.12 – 6.8.3.4.17 pont szerinti vizsgálatokat, ellenőrzéseket és próbákat a vizsgáló szervezetnek kell végeznie, és e műveletek eredményéről tanúsítványt kell kiadnia, még akkor is, ha a vizsgálat negatív eredménnyel járt. A tanúsítványban – a
6.8.2.3.2 ponttal összhangban – hivatkozni kell azon anyagok felsorolására, amelyek szállítására a battériás járművet, ill. a MEG-konténert jóváhagyták.
Minden egyes megvizsgált tartány, battériás jármű, ill. MEG-konténer tartány- vizsgálati könyvéhez (gépkönyvéhez) csatolni kell a tanúsítvány másolatát (ld. a
4.3.2.1.7 pontot).
6.8.3.5 Jelölés
6.8.3.5.1 A 6.8.2.5.1 pontban előírt fémtáblán vagy a tartány falán – ha a fal úgy van megerősítve, hogy a tartány szilárdságát nem csökkenti – a következő kiegészítő adatokat kell feltüntetni beütéssel vagy más hasonló módon.
6.8.3.5.2 Csak egyféle anyag szállítására használt tartányokon:
– a gáz helyes szállítási megnevezését, ezenkívül az m.n.n. tételek alá sorolt gázoknál a műszaki megnevezést19).
Ezt a jelölést ki kell egészíteni:
– térfogatra (nyomásra) töltött, sűrített gázok szállítására használt tartányok esetében a 15 °C-on a tartányra megengedett legnagyobb töltési nyomással; és
– a tömegre töltött, sűrített gázok, valamint a cseppfolyósított, a mélyhűtött, csepp- folyósított és az oldott gázok szállítására használt tartányok esetében a legnagyobb megengedett töltési tömeggel kg-ban és a töltési hőmérséklettel, ha az –20 °C alatt van.
6.8.3.5.3 Többféle anyag szállítására használható (többcélú) tartányokon:
– a tartányra engedélyezett gázok helyes szállítási megnevezését és ezenkívül az
m.n.n. tételek alá tartozó gázok esetében a műszaki megnevezést.19)
Ezen kívül minden gázra meg kell adni a legnagyobb megengedett töltési tömeget kg-ban.
6.8.3.5.4 A mélyhűtött, cseppfolyósított gázok szállításához használt tartányokon:
– a legnagyobb engedélyezett üzemi nyomást;
– a referencia megtartási időt (napban vagy órában) minden egyes gázra20);
– a hozzá tartozó kezdeti nyomást (túl- nyomásban, bar-ban vagy kPa-ban)20).
19) A „helyes szállítási megnevezés”, ill. – adott esetben – az „m.n.n. tétel helyes szállítási megnevezése a műszaki névvel kiegészítve” helyett a következő megnevezések is engedélyezettek:
– az UN 1078 hűtőgáz, m.n.n. esetében: F1 keverék, F2 keverék, F3 keverék;
– az UN 1060 metil-acetilén és propadién keverék, stabilizált esetén: P1 keverék, P2 keverék;
– az UN 1965 szénhidrogén-gáz keverék, cseppfolyósított, m.n.n. esetén: A keverék, A01 keverék, A02 keverék, A0 keverék, A1 keverék, B1 keverék, B2 keverék, B keverék, C keverék. A 2.2.2.3 bekezdésben a 2F osztályozási kód alatt az UN 1965 anyaghoz fűzött 1. megjegyzésben felsorolt kereskedelmi nevek csak kiegészítésképpen használhatók;
– az UN 1010 butadiének, stabilizált esetén: 1,2-butadién, stabilizált, 1,3-butadién, stabilizált;
– az UN 1012 butén esetén: 1-butén, cisz-2-butén, transz-2-butén, butén keverékek.
20) A mértékegységet a szám után fel kell tüntetni.
6.8.3.5.5 A hőszigeteléssel ellátott tartányokon:
– a „hőszigetelt” vagy „vákuummal hőszigetelt” feliratot.
6.8.3.5.6 A 6.8.2.5.2 pontban előírt adatokon kívül a következőket kell felírni (magára a tartányra vagy egy táblára):
A 6.8.2.5.2 pontban előírt adatokon kívül a következőket kell felírni (magára a tankkonténerre vagy egy táblára):
a) – a bizonyítvány szerinti (lásd a 6.8.2.3.2 pontot) tartánykódot a tartány tényleges próbanyomásával;
– az „engedélyezett legalacsonyabb töltési hőmérséklet ...” feliratot;
b) ha a tartányt csak egyetlen anyag szállítására használják:
– a gáz helyes szállítási megnevezését, ezenkívül az m.n.n. tételek alá sorolt gázoknál a műszaki megnevezést19);
– a tömegre töltött, sűrített gázok esetében, valamint a cseppfolyósított gázok, a mélyhűtött, cseppfolyósított gázok és az oldott gázok esetében a legnagyobb megengedett töltési tömeget kg-ban;
c) ha a tartány többcélú:
– a tartányra engedélyezett gázok helyes szállítási megnevezését és ezenkívül az m.n.n. tételek alá tartozó gázok esetében a műszaki megnevezést19);
– ezenkívül minden gázra meg kell adni a legnagyobb megengedett töltési tömeget kg-ban;
d) ha a tartány hőszigetelt:
– a „hőszigetelt” vagy „vákuummal hőszigetelt” feliratot a nyilvántartásba vevő ország egyik hivatalos nyelvén, valamint, ha ez a nyelv nem angol, francia vagy német, akkor ezen nyelvek egyikén, kivéve, ha a szállítás által érintett országok közötti megállapodások másként rendelkeznek.
6.8.3.5.7 (fenntartva)
6.8.3.5.8 Leszerelhető tartányokat hordozó járművek esetén ezeket az adatokat nem kell megkövetelni.
6.8.3.5.9 (fenntartva)
A battériás járművek és MEG-konténerek jelölése
6.8.3.5.10 Ellenőrzés céljából könnyen elérhető helyre minden battériás járműre és MEG- konténerre nem korrodálódó fémtáblát kell tartósan rögzíteni. A táblán beütéssel vagy bármilyen más, hasonló módon legalább a következő adatokat kell feltüntetni:
– a jóváhagyás száma;
– a gyártó megnevezése vagy jele;
– a gyártási sorozat száma;
– a gyártás éve;
– a próbanyomás (túlnyomás) 20);
– a tervezési hőmérséklet20) (csak akkor, ha nagyobb, mint +50 °C vagy kisebb, mint
–20 °C);
– a 6.8.3.4.12 – 6.8.3.4.15 pont szerint végrehajtott első, üzembe helyezés előtti vizsgálat és a legutóbbi időszakos vizsgálat időpontja (hónap, év);
– a vizsgálatokat végző vizsgáló szervezet bélyegzőlenyomata.
6.8.3.5.11 A következő adatokat magán a battériás járművön vagy egy táblán kell feltüntetni:
– a tulajdonos vagy az üzemben tartó neve;
– az elemek száma;
– az elemek összes űrtartalma 20);
és tömegre töltött battériás járműveknél:
– a saját tömeg 20);
– a megengedett legnagyobb összes tömeg18).
A következő adatokat magán a MEG- konténeren vagy egy táblán kell feltüntetni:
– a tulajdonos és az üzemben tartó neve;
– az elemek száma;
– az elemek összes űrtartalma 20);
– a megengedett legnagyobb rakott tömeg20);
– a jóváhagyási bizonyítvány szerinti tar- tánykód (lásd a 6.8.2.3.2 pontot) a MEG-konténer tényleges próbanyo- másával;
– azon gázok helyes szállítási meg- nevezése (m.n.n. tétel alá sorolt gázok esetén kiegészítve a műszaki meg- nevezéssel19)), amelyek szállítására a MEG-konténert használják;
és tömegre töltött MEG-konténereknél:
– a saját tömeg20).
6.8.3.5.12 A battériás jármű, ill. a MEG-konténer vázán a betöltőhely közelében elhelyezett táblán a következőket kell feltüntetni:
– a sűrített gázok szállítására használt elemeknél a legnagyobb megengedett töltési nyomást20) 15 °C-on;
– a gáz helyes szállítási megnevezését a 3.2 fejezet szerint és ezenkívül az m.n.n. tételek alá sorolt gázok esetében a műszaki megnevezést19);
és ezenkívül cseppfolyósított gázok esetében:
– a legnagyobb megengedett töltési tömeget20) elemenként.
6.8.3.5.13 A palackokat, a nagypalackokat, a gázhordókat, valamint a palackkötegek palackjait a 6.2.2.7 bekezdés szerint kell jelöléssel ellátni. Ezeket a tartályokat egyedileg nem kell az 5.2 fejezetben előírt veszélyességi bárcákkal ellátni.
A battériás járműveket és a MEG-konténereket az 5.3 fejezet szerint kell jelölni és nagybárcával ellátni.