7.2 FEJEZET

A KÜLDEMÉNYDARABOK SZÁLLÍTÁSÁRA
VONATKOZÓ ELŐÍRÁSOK

7.2 Küldeménydarabos szállítás

7.2.1                Hacsak a 7.2.27.2.4 szakaszban nincs másként előírva, a küldeménydarabok:

a)     fedett járműbe vagy zárt konténerbe; vagy

b)     ponyvás járműbe vagy ponyvás konténerbe; vagy

c)      nyitott járműre vagy nyitott konténerbe

rakhatók.

7.2.2                Az olyan küldeménydarabokat, amelyek csomagolása nedvességre érzékeny, fedett vagy ponyvás járműbe, ill. zárt vagy ponyvás konténerbe kell rakni.

7.2.3                (fenntartva)

7.2.4                A következő különleges előírásokat kell betartani, ha a 3.2 fejezet „A” táblázat 16 oszlopában fel vannak tüntetve:

V1          A küldeménydarabokat fedett vagy ponyvás járműbe, ill. zárt vagy ponyvás konténerbe kell rakni.

V2          1)    A küldeménydarabokat csak olyan EX/II vagy EX/III járművekbe szabad berakni, amelyek kielégítik a 9. rész vonatkozó előírásait. A jármű kiválasz­tása a szállított mennyiségtől függ, ami szállítóegységenként korlátozva van a berakásra vonatkozó előírások szerint (lásd a 7.5.5.2 bekezdést). Ha egy szállítóegység egy EX/II és egy EX/III járműből áll, és mindkettő robbanó­anyagot, ill. -tárgyat szállít, erre az egész szállítóegységre a 7.5.5.2.1 pont táblázatában az EX/II szállítóegységre megadott mennyiségi határ vonatkozik. 

              2)    Azok a pótkocsik, kivéve a félpótkocsikat, amelyek megfelelnek az EX/II, ill. az EX/III járművekre előírt feltételeknek, olyan gépjárművel is vontathatók, amely nem felel meg ezeknek az előírásoknak.

A konténerben történő szállításra lásd a 7.1.37.1.6 szakaszt is.

Ha az 1 osztály anyagait vagy tárgyait olyan mennyiségben, amihez EX/III jármű(vek)ből képzett szállítóegységre van szükség, multimodális szállítási mód részeként konténerekben szállítják kikötő, vasúti terminál vagy repülőtér területéről mint érkező, vagy területére mint továbbítandó árut, akkor EX/II jármű(vek)ből képzett szállítóegység is használható, amennyiben a szállított konténerek megfelelnek az IMDG Kódex, a RID vagy az ICAO Műszaki Utasítások megfelelő előírásainak.

V3          Könnyen folyó, porszerű anyagok és tűzijáték testek esetében a konténer padlózatának nemfémes anyagból készítettnek vagy nemfémes anyaggal bevontnak kell lennie.

V4          (fenntartva)

V5          A küldeménydarabok nem szállíthatók kiskonténerekben.

V6          (fenntartva)

V7          (fenntartva)

V8          Lásd a 7.1.7 szakaszt.

Megjegyzés: A V8 előírást nem kell betartani a 3.1.2.6 bekezdésben hivatkozott anyagokra, ha ezek az anyagok kémiai inhibitor hozzáadásával van­nak stabilizálva úgy, hogy az ÖBH nagyobb, mint 50 °C. Ilyen eset­ben akkor lehet szükség hőmérséklet-szabályozásra, ha az adott szál­lítási körülmények között a hőmérséklet meghaladhatja az 55 °C-ot.

V9          (fenntartva)

V10        Az IBC-ket fedett vagy ponyvás járműben, ill. zárt vagy ponyvás konténerben kell szállítani.

V11        A fém és a merev falú műanyag IBC-k kivételével a többi IBC-t fedett vagy ponyvás járműben, ill. zárt vagy ponyvás konténerben kell szállítani.

V12        A 31HZ2 (31HA2, 31HB2, 31HN2, 31HD2 és 31HH2) típusú IBC-ket fedett járműben vagy zárt konténerben kell szállítani.

V13        Ha az anyag 5H1, 5L1 vagy 5M1 típusú zsákokba van csomagolva, fedett járműben vagy zárt konténerben kell szállítani.

V14        A 3.3 fejezet 327 különleges előírása szerint, újrahasznosítás vagy ártalmatlanítás céljából szállított aeroszolok csak jól szellőző vagy nyitott járműben, ill. konté­nerben vihetők.

 

 



[1]               Az IRS (International Railway Solution)  2020.június 1-től alkalmazandó 1. kiadása.

 

[2]               Az IRS (International Railway Solution)  2209. decemberj1-től alkalmazandó 2. kiadása.

1)      A veszélyes áruk rakodására útmutatás található az „IMO/ILO/UNECE Code of practice for packing of cargo transport units (CTUs)” dokumentumnak (IMO/ILO/UNECE gyakorlati szabályok az áruszállító-egységbe történő rakodáshoz) (lásd pl. a 9. fejezetet: Áru berakása a CTU-ba és a 10. fejezetet: További tanácsok a veszélyes áruk berakásához) és az Európai Bizottság „Rakományok rögzítése a közúti szállításban – Útmutató a legjobb európai gyakorlathoz” című kiadványában. A hatóságok és az ipar által készített egyéb útmutatók is rendel­kezésre állnak.

[4])      ENSZ 13. sz. előírás (Egységes feltételek az M, N és O kategóriájú járművek jóváhagyására a fékezés vonatkozásában)

[5])    Az „Óvatosan – gyúlékony gőzök lehetnek” szöveget tartalmazó, legalább 25 mm magas betűkkel írt felirattal, amely minden hozzáférési pontnál úgy van elhelyezve, hogy az áruszállító-egységet kinyitó vagy oda belépő személyek előzetesen könnyen észrevehessék.